תיק הפקה

משרד החינוך

המינהל למדע ולטכנולוגיה

הפיקוח על מגמת טכנולוגיות תקשורת

 

שנה"ל תשע"ו

 

נספח 12: תיק הפקה בהתמחות ניו מדיה

הנחיות לרכזים ולמורים בהתמחות ניו מדיה

 

תיק ההפקה יוגש כעמוד באתר הגמר של כל קבוצה.

באתרי וורדפרס ישנה אפשרות לקבוע שהעמודים יהיו קבועים או מוצגים כבלוג (כך שכל פוסט שעולה הוא הראשון שנמצא בראש הבלוג). יש להשתמש באפשרות זו ולהגדיר את העמוד של תיק ההפקה כעמוד קבוע ולתת לו את הכותרת ״תיק הפקה״.

על הרפלקציות לעלות בהתאם למתבקש בתיק ההפקה במהלך העבודה, כלומר דיווח בזמן אמת, כך שהמורה והבוחן יוכלו לעקוב אחר אופן העבודה השותף.

 

עליכם להציג לבוחן את האישורים הבאים:

  1. אישור זכויות יוצרים
  2. אישור הורים לפירסום צילומי בנם/בתם באתר או אישור פירסום הצילום והכתבה מאדם שמעל גיל 18 ואינו לומד או עובד בבית הספר.
  3. שימו לב !!! חובה להחתים את כל הורי תלמידי בית הספר, המורים והעובדים על אישור צילומים ופירסומם לצרכי בית הספר בתחילת כל שנת לימודים כדי להמנע מאי נעימויות ותביעות לאחר פירסום פעילויות בית הספר שתועדו במסגרת המגמה ו/או העיתון הדיגיטלי של בית הספר.

  

תפקידי חברי הצוות (בהתאם למצויין בטבלה שבדרישות פרוייקט הגמר בהתמחות בניו מדיה):

עורך תוכן טקסטואלי (עורך ראשי): מתפקידו לנהל ולנצח על עבודת חברי קבוצתו (סופר ווייזר). הוא מתאם בין כל חברי הקבוצה ודואג שהעבודה תעשה בהתאם לקונספט ולאפיון עליהם החליטו בתחילת העבודה על האתר. עבודתו נעשית בשיתוף פעולה מלא עם כל אחד מחברי הקבוצה. זהו תפקיד בעל אחריות גדולה לתלמיד עם יכולות ניהוליות, ראייה כוללת יחד עם ראיית כל הפרטים הקטנים. על התלמיד להכיר ולהבין את כלל ההתמחויות באופן מקצועי.

 

עורך תוכן אודיוויזואלי (צלם סטילס ווידאו, עורך, מקליט ועורך פודקאסט): מתפקידו לצלם, להקליט ולערוך את החומרים לאתר. להעלותם לאתרי האיחסון כמו you tube, vimeo, אינסטגרם וכו׳ (מה שתבחרו) לאחר שערך אותם ועיבד אותם לתוצר הגמור המותאם לאתר.

תלמיד זה, לא חייב להיות היחיד אשר מצלם, מקליט ועורך אך הוא האחראי על תחום זה ועליו לפקח על ביצוע העבודה ולנהל אותה שתעשה כפי הנדרש.

 

כתב: אחראי על הכתבות הכתובות והאלקטרוניות. אחראי על התחקיר, על החתמת המצטלמים, המרואיינים לכתבות, מראיין, כותב, ועורך יחד עם העורך תוכן אודיוויזואלי את הכתבות האלקטרוניות ועורך יחד עם עורך התוכן את הכתבות הכתובות. תלמיד זה לא חייב להיות המראיין היחיד ו/ או הכתב היחיד, אך הוא האחראי על תחום זה ועליו לפקח על ביצוע העבודה ולנהל אותה שתעשה כפי הנדרש. לבדוק הגאה של הניסוח והדיקדוק בכתבות.

 

אחראי שיווק והפצה: מתפקידו לוודא שלכל כתבה ופוסט (כולל וידאו ותמונות) שעולים לאתר ניתנות מילות מפתח מתאימות, מקשר את האתר לרשתות החברתיות וכך מפיץ את הכתבות והפוסטים שעולים לאתר ברשתות החברתיות, תוך ניהול נכון וחשיבה שמטרתה קידום האתר ושיווקו. הוא בוחר את הרשתות החברתיות המתאימות ואת הכלים המתאימים על-פי תכנית אסטרטגיית שיווק שמכין מראש לפי המטרה, מסר, קהל יעד של האתר והתכנים שלו. שיקול דעתו חייב להיות מקצועי והוא עובד בשיתוף פעולה עם יתר חברי הקבוצה. עליו לחפש ולהתאים אתרים עמם יוכל ליצור אוצרות להתקשר עמם על-ידי קישורים הדדיים ושיתופי פעולה שיווקיים. לנתח בגוגל אנאליטיקס ו/או אחרים את הצפיות והקריאות באתר ואת קידומו ברשת.

 

נושאים שיש להדגיש אותם בשיעורים:

גלישה בטוחה ברשת.

תכנון האסטרטגיה השיווקית.

בחירת פרוייקטים שמעודדים מעורבות חברתית.

איך מייצרים סרטונים שיזכו לצפיות רבות?

איך להשתמש ברשתות החברתיות כדי לקדם את האתר שלך?

איך להשתמש ברשתות החברתיות כדי לקדם אג׳נדה חברתית או אחרת?

 

מבנה תיק ההפקה:

 

יש לעצב את העמוד בהתאם לעיצוב האתר ולהכין כותרת קבועה אשר תכיל את המידע הבא באופן המתאים לכל אתר:

 

תיק הפקה לאתר גמר

(כתובת האתר)

שם בית הספר: הרב תחומי פתח תקווה ב'

תפקידים ראשיים:

מעצב (יוצר) האתר: שחר בר-און

כתב: רעות גליק

עורך תוכן אודיו-ויזואלי: אלינה דרונוב

משווק ומפיץ: מאי ביבי 

 

צוות המורים:

 

רכז המגמה: __ורד גת_____

מורה לניו מדיה: _אריק בורנשטיין_______

    מורה לתקשורת וחברה: ___אביחי כהן___    

מנהל/ת בית הספר: _סיגל רוזן____

 

  1. פרוט של תכנון האתר לפי הפירוט הבא:

              הגדרת האתר ותרחישי השימוש בו לפי 4 השאלות הבאות (יכתב על ידי עורך

              התוכן)   

                  א. מהי מטרת האתר? מטרת האתר היא להראות ולהציג צדדים שונים ומוכרים לעבודות של בני הנוער בכל השלבים-משלב החיפושים ועד שלב המציאה והתחלת העבודה.

                  ב. מהו המסר? המסר הוא להראות לבני הנוער שקיימות עוד דרכים להשיג כסף מבלי "לקרוע" את ארנק ההורים,פשוט לקום מהספה ולחפש עבודה.

                  ג. מי קהל היעד? קהל היעד הוא בני הנוער אשר מחפשים עבודה/בעלי עבודה. בנוסף אנו פונים גם למבוגרים כדי שייראו וידעו שעבודה לצד בית הספר בחיי הנוער הם לא קלים ופשוטים                                            כמו שהם חושבים. ולכן אתר זה ייראה להם זווית ראיה שונה ואחרת ממה שהם רגילים לחשוב על בנוער-עצלן ואין לו כוח לעבוד. 

                 ד. נקודות שאסור שיחסרו באתר? הנקודות שאסור שיחסרו באתר הן כל פרטי התוכן,ההדגשים,המחזוריות בתוכן (לשם הדגשה) וכ'ו, שאנו רוצים להדגיש ולהעביר לצופים.                  

              אפיון האתר (יכתב ע״י עורך התוכן): האתר יהיה מאופיין על פי הנושא של האתר שהוא עבודות בחיי הנוער (קשיים,סוגים,שאיפות,מטרות וכו)
נציג את הנושא, יהיו בו סרטונים וכתבות שיהיו קשורים לנושא זה.

              קונספט ויזואלי ועיצוב (יכתב ע״י המעצב): העיצוב יהיה על פי נושא האתר  

              תכנון ממשק (חוויית) משתמש (יכתב ע״י עורך התוכן והמעצב): למשתמש תהיה חוויה שלרוב מועברת בהומור ומעניינת בה הוא יראה את הסרטונים שכוללים את התמונות והכתבות ובהם מועבר מסר לצופה.

         

  1. תאור העבודה על הכתבות:

תאור.אופן העבודה על כל כתבה וכתבה מצולמת או כתובה (כתב ועורך תוכן): אנחנו חברי הצוות יושבים ומתלכדים "לסיור מוחות". ראשית אנו חושבים ודנים על בחירת נושא הכתבה,לאחר מכן כל חבר צוות מעלה רעיונות לגבי תחילת הכתבה,המשכתה וסופה. בהתאם לדברים אם ניראה שיש צורך בשיני,נשנה. כאשר יש לבצע שיתוף פעולה וכמובן התחשבות בדעות של כל חברי הצוות. לאחר סיור המוחות שנעשה,הרעיונות נלקחים למורה ולאחר קבלת האישור אנו יוצאים למשימה ומתחילים לצלם כי את כל טקסט לכתבה רשמנו לפני.

בכתבת האנימציה-ישבנו יחדיו וחיפשנו תמונות ובחרנו מי יקליט לאורך כל הסרטון,כל ברור וקליל. את הכתבה החדשותית– ישבנו יחד וכתבנו טקסט ונקודות חשובות כולם הגיעו ליום הצילומים להגיד את דעותיהם. בכתבת הרדיו ישבנו יחד וכתבנו את הטקסט שהשדרנים יגידו ובחרנו את המרואיינים הכי מעניינים ונכונים לכתבה שלנו. בכתבה העולמית עזרנו לכתבת לכתוב כתבה המתאימה לנושא הפרויקט ובחרנו 2 סרטונים המביאים זאת לביטוי. בכתבה המסכמת ישבנו וקיבצנו יחדיו את כל הכתבות לאורך כל השנה ובחרנו מהם את הקטעים והנקודות החשובות ובעצם סיכמנו את תהליך העבודה הקבוצתי שלנו השנה.

 תקציר על התחקיר שנעשה בכל כתבה. תאור אופן איסוף החומרים (כתב):

פרויקט 1 – כתבת אנימציה. חיפשנו סוגי עבודה רגילים ולא רגילים והראינו את שניהם תוך כדי יציאה לפעולה שלצאת לחפש עבודה מעניינת – לא רגילה שגם בה תרוויח כסף וגם תיהנה.

פרויקט 2 – כתבה חדשותית. תחילה חשבנו מהו הנושא שנבחר לכתבה זו,ובחרנו "המסע בעקבות העבודה" ואז התחלנו לכתוב טקסט, מה יהיה,איזה נקודות חשובות אנחנו רוצים להעביר ואז קבענו ימי צילום עם השחקנים והתחלנו לצלם,שילבנו מספר קומפוזיציות כדי שכל הזמן יהיה משהו שונה בזמן הסרטון ואז ערכנו והעלינו לאתר עם כתבה.

פרויקט 3 – כתבת רדיו. תחילה חשבנו על נושא,ואז התחלנו לכתוב טקסט שהשדרנים יגידו אותו בדרך הומור שיהיה יותר כיף וקליל לשמוע והתעניין,בחרנו 2 אנשים שיספרו על עצמם-על העבודה שלהם בזכות הרשתות החברתיות,ערכנו את הרדיו והעלינו לאתר עם כתבה מצורפת.

פרויקט 4 – כתבה עולמית. חשבנו על מה נתרכז מהרשתות החברתיות, וכתבנו בכללי על הנושא ואיך הוא בא לידי ביטוי בעולם ואליו הוספנו 3 סרטונים שמראים איך בעולם בכלל זה ניראה והוראות וטיפים איך הצליח ברשתות חברתיות.

פרויקט 5 – כתבה מסכמת. בכתבה זו לא היה צריך תחקיר אלא לקחת את כל העבודות לאורך כל השנה וליצור מן "טריילר" סיכום,לדבר על הנקודות החשובות שלמדנו ושאנו רוצים להדגיש,לערוך ולהוסיף מוזיקה כדי שיהיה עוד יותר מעניין,הוספנו כתבה והעלינו לאתר.

תארו,תמונות שנבחרו לכל כתבה וכתבה, מדוע נבחרו, אופן התאמתם לאתר מבחינת גודל ומשקל התמונה (עורך תוכן אודיוויזואלי, מעצב ועורך תוכן):

פרויקט 1 – כתבת אנימציה. חיפשנו תמונות בקפדנות,תמונות אלו נבחרו בקפידה כדי להעביר בצורה מהותית את מה שנאמר בכתבה.

פרויקט 2 – כתבה חדשותית לקחנו תמונות מהסרטון שצילמנו-צילמנו מסך והעלינו את התמונה לאתר לצד הפרויקט עצמו .

פרויקט 3 – כתבת רדיו. חיפשנו תמונה  שמראה תחנת רדיו-להמחיש את כתבת הרדיו.

פרויקט 4 – כתבה עולמית. חפשנו תמונה בקפדנות שממחישה שניתן להרוויח כסף בדרכים חדשות בעולם הטכנולוגי.

פרויקט 5 – כתבה מסכמת. לקחנו תמונות מהסרטון שצילמנו-צילמנו מסך והעלינו את התמונה לאתר לצד הפרויקט עצמו .

האם,נעזרתם באפליקציה ו/ או בתכנת עריכת תמונות? אם כן, באיזו? ובאיזה אופן? (צלם, עורך תוכן ומעצב): לא,לא נעזרנו באפליקציות מסוימות בשביל התמונות,רק באפליקציה שעשינו בה את הכתבה המסוימת ומשם עצרנו באיזה קטע הנראה לנו חשוב,צילמנו מסך,הקטנו והעלינו אותה לצד הכתבה המצולמת או שחיפשנו תמונה שממחישה את הנושא של אותה כתבה.                         

תאור,אופן הצילום והעריכה של כל אחת מכתבות הוידאו (עורך תוכן אודיו ויזואלי ועורך תוכן):

פרויקט 1 – כתבת אנימציה. בכתבת האנימציה בעצם מוצגים אנימציות/תמונות/כיתובים וקריינות. לכן, רוב העבודה הייתה על נושא הקריינות שהיה עלינו לבנות, וכיצד זה יוצג בעזרת הכיתובים והתמונות השונות. הכתבת, קריינה לאחר שכתבה בעזרת שאר הקבוצה את המשפטים לכל תמונה ותמונה. את האנימציות והתמונות שמנו באופן שיתאים למשפטים ובדקנו שהרצף הגיוני.

פרויקט 2 – כתבה חדשותית. את הכתבה הזו, בחרנו לצלם בחוץ ובבית הדמות-הנער התיפוסי, העורכת ערכה בעיקר את הסרטון ואנו חברי הקבוצה עזרנו לה וייעצנו  לה איך לפי דעתנו צריך לערוך קטעים מסוימים.

פרויקט 3 – כתבת רדיו. בכתבת הרדיו,בחרנו שיהיה בן ובת שדרנים שיעבירו את הנושא בהומור,שדרנים אלו ראיינו 2 אנשים,את החומר שהשדרנים אמרו כמובן מראש כל הקבוצה ישבה והכנו מראש כדי שיעבור באופן מעניין וקליל ושיעביר את המסר באופן בולט-גם את הצד השלילי והחיובי.

פרויקט 4– כתבה עולמית. את הכתבה הזו הכתבת כתבה וכל חברי הקבוצה ישבנו ובחרנו מספר סרטוני דוגמה מהעולם שיראו איך נושא הפרוייקט שלנו בא לידי ביטוי לא רק בארצנו אלא בכלל העולם.

פרויקט 5 – כתבה מסכמת. בכתבה זו השתמשנו בכל הכתבות שלנו שעשינו לאורך כל השנה,לקחנו את הקטעים החשובים בכל אחד מהכתבות,הראינו את הנקודות החשובות בכל כתבה ובעצם הראינו את תהליך יצירת האתר שלנו והעבודות שיש בו.

  תאור והסבר, אילו סוגי סרטוני ווידאו הפקתם ומדוע (עורך תוכן אודיו ויזואלי ועורך תוכן):סרטוני הווידאו שהפקנו היה אנימציה,חדשותי:"חקירה בשטח"-יצאנו לשטח ותחקרנו וראיינו אנשים,כתבת רדיו-ראיינו אנשים,כתבה עולמית-הבאנו לביטוי את נושא הפרוייקט ואיך הוא מובא לידי ביטוי בעולם- עשינו זאת לפי נושאי משימות המורה שלנו וכתבה מסכמת של כל העבודות השנה.                                                                                                                                                 הסבירו,ונמקו למה אתם חושבים שיצפו בווידאו שלכם (עורך תוכן אודיו ויזואלי ועורך תוכן):

פרויקט 1 – כתבת אנימציה לפי דעתנו, יצפו בווידאו שלנו, מפני שכתבת האנימציה עוסקת בנושא המדבר על עבודות מסוגים שונים-העדפה ללא רגילים-לא משעממים, מרבית מהנוער העבודה לוקחת חלק גדול מחייהם ולכן אנו בכתבה זה מראים מספר עבודות שלא רק חייבות להיות משעממות ולחכות שיסתיים המשמרת אלא גם ליהנות מזה.

פרויקט 2 – כתבה חדשותית לפי דעתנו, יצפו בווידאו שלנו, מכיוון שהכתבה החדשותית הינה קומית שמדברת בגובה עיניים לבני הנוער ועוסקת על חיפוש העבודה המתאימה לאישיות האדם , סיטואציות שקהל זה מכיר אישית,אנחנו מעברים את המסר באופן הומוריסטי שמאוד מושך נוער וזהו קהל היעד שלנו.

פרויקט 3 – כתבת רדיו לפי דעתנו, ישמעו את כתבת הרדיו שלנו, מפני שכתבה זו מאוד מעניינת בני נוער,אין נער שלא שמע מה זה פייסבוק או אינסטאגרם ובכתבה זו אנחנו מדברים על האפליקציות האלו ואיך אפשר לעשות בזכותם כסף.

פרויקט 4 – כתבה עולמית לפי דעתנו, יצפו בכתבה העולמית שלנו, מכיוון שהכתבה הזו מראה את ההצלחה שדיברנו עליה בכתבת הרדיו שלנו, בני נוער בעולם אשר מרוויחים כסף בזכות רשתות חברתיות למשל יוטיוב. ודבר זה מאוד מעניין כי זה מוכיח את טענתנו שאפשר להרוויח כסף גם בעבודות לא שגרתיות כמו מלצרות.

פרויקט 5 – כתבה מסכמת לפי דעתי יצפו בכתבה זו מכיוון שהיופי בכתבה זו זה לראות את התהליך של יצירת אתר. החל מהכתבות הראשונות ועד לסוף,עד ליצירת אתר מלא,מעניין,מגוון ומושך קהל. ובכללי לראות תהליך יצירה/גדילה של משהו זה דבר שהוא מאוד מעניין.

תאור אופן הכנת הפודקאסט (עורך תוכן אודיו ויזואלי, עורך תוכן)

פרויקט 1 – כתבת אנימציה. 

פרויקט 2 – כתבה חדשותית.

פרויקט 3 – כתבה רדיו.

פרויקט 4 – כתבה עולמית.

פרויקט 5 – כתבה מסכמת.

  1. שיווק, הפצה וקידום האתר  

             פירוט תכנון אסטרטגיית השיווק-את האתר אנו מפיצים ומשווקים דרך הרשתות החברתיות                                                  ובעזרת תגיות "שיעלו" את האתר בדף הגוגל לעיתים יותר קרובות.

             באיזה אופן משווק ומקודם האתר? ברשתות החברתיות, באינטרנט.

             באילו רשתות חברתיות בחרת להשתמש ומדוע? מה הם מטרותיך ואופן עבודתך? בחרתי להשתמש ברשתות החברתיות-אינסטאגרם,פייסבוק וטוויטר מכיוון שברשתות חברתיות                  אלה מרבית בני הנוער פעילים בהם ומשתמשים בהם כל יום וזהו קהל היעד שאנו רוצים להגיע אליו לכן השתמשתי בהם.

             תאר והסבר כיצד השתמשת ברשתות החברתיות כדי לקדם את האתר שלכם: כדי לקדם את האתר שלנו השתמשתי בקשתות חברתיות אלה כך: העליתי כל הזמן פוסטים שהעלינו              כתבה/סרטון בנוסף התכתבתי עם בני נוער ברשתות חברתיות כדי לעורר בהם רצון להיכנס לאתר שלנו לצפות בו ולשת עם חבריהם כדי שהאתר שלנו יצליח להגיע לכמה שיותר בני                      נוער-להעלות מודעות לקיומו של האתר ולמטרתו !

             תאר והסבר כיצד השתמשת ברשתות החברתיות כדי לקדם אג׳נדה חברתית או כל רעיון או פרוייקט אחר: השתמשתי ברשתות החברתיות כדי לקדם אג׳נדה חברתית או כל רעיון             או פרוייקט אחר בכך שכל הזמן העלתי "תיזכורים" להיכנס לאתר ולצפות בכרתבות ובסירטונים,הייתי תמיד מתחיל במשפטים אשר מעניינים את הנוער כמו "די לשכר המינימום" כדי שייכנסו             והתעניינו בנושאים אשר "מציקים" ומתישים את הנוער.

    

  1. רפלקציה אישית (סיכום חפשי) של כל אחד מחברי הצוות.

תאר את העדפתך מבחינת עבודה בצוות או עבודה אינדיבידואלית. פרט ונמק.

ספר מה היה תפקידך באתר. תאר את אופי העבודה תוך מתן משוב לאופן תפקודך.

שחר- תפקידי היה להיות אחראית על האתר עצמו,להעביר את כל החומרים שעבדנו עליהם אל האתר ולעצב אותו שימשוך קוראים. אופי העבודה היה קבוצתי כל אחד עשה חלק כדי שבסוף ייצא פרויקט ברמה ששאפנו אליה.

אלינה-תפקידי היה על עריכת הוידיאו,כל החומרים שאנחנו הקבוצה אספנו וחשבנו איך התוצר הסופי יהיה זהו תפקידי להביא אותו לווידאו אחד שיהיה מעניין וימשוך אנשים. לפי דעתי עבודה קבוצתית זה מאוד חשוב במיוחד שאנחנו תלמידים עם לחץ בלימודים ואם כל אחד לוקח חלק קטן בסוף יהיה תוצר סופי כמו שרצינו וזה לא הכביד עלינו בזמן הלימודים כי כל אחד נתן את חלקו.

רעות-תפקידי באתר הוא הכתבת, אני מעבירה את המסר שאנחנו הקבוצה מעוניינות להעביר דרך הסרטון לכתבה. אני אישית מאוד נהניתי לעבוד עם חברי לקבוצה, היה גם הווי חברתי מאוד נחמד ואני חושבת שבזכותו הרמה של הפרויקט יותר גבוה.

מאי- תפקידי באתר היה לייחצן את החומרים שיצרנו. למרות שחלקי אומנם נראה קטן אך עדיין עזרתי לקבוצה שלי בכל כתה ובכל וידאו הייתי שותף להחלטות כמו כל אחד מחברי הקבוצה וזה מה שאהבתי בפרויקט שעובדים בו כקבוצה יחדיו.

 

  1.    עורך ראשי: תאר את אופן התפקוד של כל אחד מחברי הקבוצה. במה תרמו ובמה לא תרמו לעבודה

      המשותפת. תאר את חלוקת התפקידים בתוך הקבוצה. לפי אילו קריטריונים נעשתה והאם היתה

      יעילתה מבחינתך. פרט והסבר מה הייתה משמר ומה היית משפר בחלוקת התפקידים, בעבודת הצוות

      ובעבודה השותפת ומדוע.

שחר- עורכת האתר ומעצבת האתר.

אלינה- עורכת וידאו.

רעות- כתבת.

מאי- מפיץ.

אני משמרת את שיתוף הפעולה בין חברי הצוות ואת היכולת להקשיב כל אחד לרעיונו של האחר באופן שוויוני. בנוסף הייתי משמרת את הרעיונות הטובים ואת יכולת התחקיר המעמיק שעשינו.

חלוקת התפקידים הזאת נעשתה בעקבות התכונות של כל אחד במה הוא יותר טוב ויכול להביא את הקבוצה ליותר הצלחה וכך אכן נבחר לכל אחת את התפקיד שמתאים לכישרון וליכולת שלו.